Mit jelent a 14 napos elállási jog? Mit jelent a 14 napos elállási jog?

Az internetes vásárlás számos előnye közül az egyik legvonzóbb, ám minden bizonnyal legvitatottabb a vásárlástól való elállás lehetősége. De mit is takar ez pontosan és mit kell tudnunk a folyamatról? Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat.

Mi is az az elállási jog?

Miután az internetes vásárlás két fél közti, távollétben megkötött szerződésnek minősül, ennek értelmében a jogszabályi felhatalmazás alapján abból a vásárló egyoldalúan visszaléphet és a termék visszaküldése esetén indoklás nélkül követelheti a kereskedőtől a kifizetett összeg visszatérítését. Az elállási jog tulajdonképpen azt hivatott kompenzálni, hogy az internetes vásárlás mivoltából fakadóan a rendelés leadása előtt nem volt lehetőségünk az adott termék megvizsgálására és kipróbálására.

Mikortól és meddig élhetünk vele?

Az elállási jogunkkal termékek megrendelése (pl. elektronikai cikkek) esetén a termék átvételétől, míg szolgáltatások (pl. előfizetések) igénybevétele esetén a szerződéskötés napjától számított 14 naptári napon belül élhetünk, de jogunkat már a szerződés megkötésének napja és a termék megérkezésének napja között is gyakorolhatjuk, azaz nem kell megvárnunk, míg az árucikk kiszállításra kerül.

Ebbe a határidőbe a termék átvételének napja, illetve a szerződés megkötésének napja nem számít bele, vagyis ha a terméket egy pénteki napon vesszük át a futártól, akkor a 14 napos elállási határidő a szombati napon kezdődik. Mivel azonban a szombat és vasárnap is naptári nap, ezért az elállási határidőbe a hétvége is beletartozik. A termék átvételének napját a termékhez mellékelt számlán szereplő teljesítési időpont alapján tudjuk igazolni az eladó felé.

Elállás esetén kötelesek vagyunk a terméket legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni, de az természetesen nem elvárás, hogy a termék 14 napon belül vissza is érkezzen a vállalkozáshoz.

Kipróbálhatjuk-e a terméket visszaküldés előtt?

Természetesen igen, azonban nem minden esetben. A csomagolás felbontása és a termék kipróbálása kizárólag a zárt csomagolású egészségvédelmi, higiéniai termékek, hang-, illetve képfelvétel (CD és DVD lemezek), valamint számítógépes szoftver esetében vezet az elállási jogunk elvesztéséhez.

A kipróbálás azonban nem egyenlő a használattal, vagyis az utóbbiból fakadó értékcsökkenésért felelősséggel tartozunk a vállalkozás felé.

Milyen formában kell közölnünk elállásunkat a webáruházzal?

Elállási szándékunkat telefonon, postai úton (tértivevényes levélben) vagy e-mailben jelzett egyértelmű nyilatkozatunkkal, valamint nyilatkozat-minta útján is közölhetjük. Amennyiben a vállalkozás rendelkezik üzlethelyiséggel vagy vevőszolgálattal, elállási nyilatkozatunkat személyesen is átadhatjuk és az eladóval igazolt módon átvetethetjük.

Azonban feltétlenül bizonyosodjunk meg róla, hogy az eladó nem zárkózott el a termék visszavételétől, mivel ellenkező esetben, a termék visszaküldése után két szék közül a padlóra eshetünk, hiszen már a termék sem lesz a birtokunkban és az is kérdésessé válik, hogy az eladó egyáltalán visszafizeti-e az általunk kifizetett összeget.

Fontos ugyanis tudnunk, hogy az elállási jog kizárólag magánszemélyekre vonatkozik, vállalkozásokra nem. Vagyis abban az esetben, ha cégként vásároltuk meg a terméket, nem élhetünk vele.

Kit terhel a visszaküldés költsége?

Elállás esetén a fogyasztó köteles a terméket saját költségén az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszajuttatni az eladó részére, kivéve, ha a visszaküldés költségét a vállalkozás előzetesen magára vállalta. Erről bővebb információt az ÁSZF-ben vagy a GYIK-ben szerezhetünk, de sok esetben külön menüponttal rendelkeznek az elállási jogról és annak gyakorlásáról.

Az eladó pedig köteles az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül a fogyasztó által kifizetett teljes összeget, beleértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket, tehát a szállítási és csomagolási díjat is maradéktalanul visszatéríteni. Ezt megteheti akár személyesen, készpénzben, vagy át is utalhatja a vásárló által az elállási nyilatkozatban megadott bankszámlaszámra.

Lehet-e az elállási határidő rövidebb mint 14 nap?

Nem, rövidebb semmiképp nem lehet, hosszabb viszont igen, ám ez minden webáruház egyéni döntése. Az online kereskedő emellett biztosíthatja az elállási jogot olyan termékekre is, amelyekre a rendelet szerint egyéb esetekben az nem volna alkalmazható.

Milyen esetben érdemes élni az elállási joggal?

Természetesen a 14 napos határidő alatt bármikor és bármilyen okból gyakorolhatjuk törvény adta jogunkat, azonban az etika íratlan szabályait szem előtt tartva lehetőleg valóban csak jogos probléma vagy tévedés esetén éljünk a visszaküldés lehetőségével.

Még a rendelés leadása előtt alaposan gondoljuk át, hogy biztosan a megfelelő terméket választottuk-e, illetve valóban szükségünk van-e a szóbanforgó árucikkre, hiszen a visszaküldéssel jelentős adminisztrációs és logisztikai munkát adunk a webáruháznak és természetesen magunknak is.

Azonban ha végül mégis az elállás mellett döntünk, ügyeljünk a termék sértetlen visszajuttatására, hiszen a visszaküldött terméket a webáruháznak minden bizonnyal szándékában áll újból értékesíteni.

Oszd meg ezt a hírt a világgal!
Google+ megosztás
kapcsolódó linkek

Segítettünk a vásárlásban?
Értékeld a cikkünket!

5.0 pont, 1 szavazat
kapcsolódó cikkek
legnépszerűbb cikkek
kapcsolódó kategóriák

Hasznos volt a cikkünk?

Olvastad hasonló témáink?

PDOException: SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1064 You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MariaDB server version for the right syntax to use near ') AND
  (i1.id IS NOT NULL OR i2.id IS NOT NULL) AND
  c.id <> '264826'
GROUP BY' at line 27

Stack trace:
at /srv/www/globalplaza.hu/gothic/db/pdo.php:44
0# /srv/www/globalplaza.hu/gothic/db/pdo.php:44:  PDOStatement->execute()
1# /srv/www/globalplaza.hu/gothic/common.php:1080:  GtcPDO->smartQuery("(SELECT c.id, c.name, c.lead, c.mode, c.ts_display, c.ts_create,
  i1.id AS id_img_old, i1.medium_ext AS old_img_ext, i1.res_name AS old_img_res_name,
  i2.id AS id_img_box, i2.small_ext AS box_img_ext, i2.res_name AS box_img_res_name
FROM gp3_content c
INNER JOIN gp3_j_menu_content jmc ON jmc.id_content = c.id
LEFT OUTER JOIN gp3_image i1 ON i1.id ... )
ORDER BY ts_display DESC, ts_create DESC
LIMIT 3", array(3))
2# /srv/www/globalplaza.hu/ctempl/article.jarl.php:508:  GtcQueryIterator->start()
3# /srv/www/globalplaza.hu/gothic/common.php:538:  include("/srv/www/globalplaza.hu/ctempl/article.jarl.php")
4# /srv/www/globalplaza.hu/gothic/common.php:800:  Template->_render()
5# /srv/www/globalplaza.hu/ctempl/frame.jarl.php:515:  CachedFilteredTemplate->render(Object(SiteFrameTemplate))
6# /srv/www/globalplaza.hu/gothic/common.php:538:  include("/srv/www/globalplaza.hu/ctempl/frame.jarl.php")
7# /srv/www/globalplaza.hu/gothic/common.php:800:  Template->_render()
8# /srv/www/globalplaza.hu/modules/frame.php:324:  CachedFilteredTemplate->render()
9# /srv/www/globalplaza.hu/article.php:195:  SiteFrame("Article")