A pedagógiai gondolkodás történetének kiemelkedő alakjai jellemzők

A pedagógiai valóság területén is minden bizonnyal érvényes az az ismert megfontolás, miszerint a jelent csak akkor tudjuk kellőképpen megérteni, jobbítani és uralni, a jövőt pedig csak akkor tudjuk megfelelően elképzelni és megalkotni, ha képesek vagyunk a múltra visszatekinteni, és annak pozitív, érdekes, hasznos és értékes elemeit megismerni. Jelen könyvünk éppen ezt a megismerést próbálja segíteni a nevelésre-oktatásra vonatkozó elméleti és gyakorlati elképzelések síkján, mindenekelőtt azzal, hogy a XVII. századtól kezdődően, napjainkig tartóan kiemelkedő és nagyhatású pedagógiai gondolkodókat mutat be. A bemutatás általában a gondolkodók rövid életrajzára, kifejtett munkásságára, majd azok neveléstörténeti jelentőségére, illetve az egyes elgondolások aktualitására tér ki. Könyvünk elsősorban a pedagógusi pályát felkarolni szándékozó, a nevelést és oktatást szakmaszerűen művelni szándékozó (tanárképző szakos) egyetemi hallgatók érdeklődésére tart számot. Úgy véljük azonban, hogy a neveléstörténeti kultúrájukat felfrissíteni és bővíteni óhajtó gyakorló óvónők, tanítók és tanárok figyelmére is számíthat. Végül is azt mondhatjuk, hogy a könyv mindazokhoz szól, akik a pedagógiai gondolkodás történeti fejlődésében, a tág értelemben vett nevelés gyakorlatára vonatkozó elméletek alakulásában valamilyen szinten és változatos okokból kifolyólag érdekeltek.