Dadaizmus (Taschen) jellemzők

A dadaizmus nem kizárólag művészeti, irodalmi, zenei, politikai vagy filozófiai mozgalom volt. Épp ellenkezőleg, mindez együtt, miközben mindennek az ellenkezője: művészetellenes, provokatívan irodalmi, játékosan zenei, politikailag radikális, ugyanakkor parlamentellenes, és olykor egyszerűen csak gyerekes. A dadaisták többsége ennek szellemében ápolgatta több irányú tehetségét. Előadóművészként cseppet sem voltak kevésbé találékonyak, mint a vizuális technikák terén. A dadaisták által kiadott kiáltványok ellenére a mozgalom mögött nem állt szorosan összetartozó csoport, noha minden városban felbukkant valaki, aki szóvivőként szerepelt. Köréje gyűltek azok a szimpatizánsok, akik közül egyébként sokan csak rövid ideig vagy csak alkalmanként vettek részt a dadaista tevékenységekben. A dadaista mozgalom 1916-ban, Zürichben indult útjára, amikor megalapították a Cabaret Voltaire-t, és a húszas évek elején, Párizsban ért véget... .... A dadaizmus annyiban tért el a közvetlenül előtte felbukkanó képzőművészeti és irodalmi irányzatoktól - az olasz futurizmustól, a párizsi kubizmustól és a német expresszionizmustól - , hogy széles nemzetközi támogatást élvezett... ... A dadaisták ügyesen népszerűsítették magukat. Pontosan tudták, hogy kell forrponton tartani közönségük érdeklődését, és éppen ez az elvárás okozta végül bukásukat. Tudatosan építettek a meglepetés, a sokk és a botrány erejére, a közönség és a hatóságok pedig az elvárásoknak megfelelően reagáltak: a dadaista események, miután sikeresen kiprovokálták a remélt tiltakozást a közönségből, gyakran káoszba fulladtak. Dadaista folyóiratokat tiltottak be, kiállításokat zártak be, elkobozták a kiállított tárgyakat, és olykor letartóztatták az alkotókat. De minél többen látogatták ezeket az eseményeket abban a reményben, hogy majd a dadaista provokáció szórakoztatja őket, annál gyakrabban fordult elő, hogy a provokáció elvesztette erejét, és belefulladt a közönybe. Dada sátáni kacaja, amelyről a dadaisták olyan szívesen beszéltek, a visszájára fordult: a közönség nevetett egy jóízűt. Dada végül önnön sikerének áldozata lett.