Emelt szintű magyar szóbeli érettségi 2009 jellemzők

A címlap szerint egy évre szóló kiadványt tart kezében a kedves olvasó, aki lehet diák, tanár, régebben érettségizett, aki most rugaszkodik neki egy más szintnek - bárki, akit érdekel, hogyan lehet egy-egy témából felkészülni. Épp ezért érdemes az előző évek hasonló kiadványait is átlapozni, hiszen Shakespeare vagy Madách korábban is szerepelt - a hat életműről nem is szólva.
Miért érdemes az emelt szinttel próbálkozni? Nem csak a plusz pontok miatt! Azért érdemes megküzdeni a nehezebb vizsgaszinttel, mert a vizsgára készülő rákényszerül arra, hogy összegezze a tanultakat, hogy megkeresse az összefüggéseket, rendszerezze az ismereteit, olyan háttérismereteket mozgósítson, amelyeket szinte már elfeledett, és akár a felkészülés közben rácsodálkozzon új, eddig föl nem fedezett szépségekre. Sok szempontból elő- és fölkészül az első egyetemi szemeszterre (lényegkiemelés gyakorlása, absztrakciós készség, összefüggések keresése, megtalálása). Ugye, hogy mindez megéri a fáradságot?
A kétszintű érettségi bevezetése óta az Oktatási Minisztérium évről évre nyilvánosságra hozza az emelt szintű szóbeli tételeket. Ezek a tételek természetesen csak általánosságban jelölik meg azt a témát, amelyet majd a kifejtendő kérdés tartalmazni fog. A feladat - amely lényegében a szóban kifejtendő téma körülírása - a választás lehetőségét is megadja a vizsgázónak az adott tételen belül.