Gyerekszemmel jellemzők

"Az épített környezetet értő kézzel megformálni szakemberek felelőssége. Az épített környezetet értő szemmel figyelni, értő véleménnyel alakítani mindnyájunk lehetősége. Az ehhez szükséges tudás a múltban a közösségek természetes hagyományai közé tartozott, ma már úgy tűnik, újra kell tanulnunk. De ami még ennél is fontosabb: meg kell tanítanunk az utánunk jövő generációt arra, hogy a technikai civilizáció hibáin okulva élhetőbb világot teremtsen kis és nagy közösségekben egyaránt. Fel kell hívnunk a figyelmüket épített környezetünk értékeire, és eszközt kell adnunk a kezükbe, hogy a környezetüket tudatosan formálhassák.
E hiánypótló kiadvány ehhez nyújt nélkülözhetetlen segítséget, csokorba gyűjtve azokat a jó gyakorlatokat, amelyek szerte a világon, óvodától egyetemig ugyanazt a célt szolgálják: Az épített környezeti nevelést!
Párbeszédre és nem utolsó sorban izgalmas kalandra invitáljuk nem csak az építészeket, de a pedagógusokat is, akik sokszor több lehetőséggel, és hatékonyabb eszköztárral rendelkeznek az építészeti kultúra közvetítésére. Az építészetet valaha a művészetek anyjának nevezték - és joggal: matematika, történelem, természettudomány, társadalomtudományok, és még számtalan forrás táplálja és táplálkozik belőle. Az iskolai oktatás valódi korszerűsítését egy olyan komplex szemlélet megteremtése jelenti, amelyen az eddig elkülönült területek kölcsönösen erősítik egymást. Építeni nemcsak szükséglet, öröm is. Az ókor piramisai, és a gyerekek lego-csodái ugyanazt az ujjongást sugározzák: az alkotás, a teremtés örömét. Rajtunk múlik, hogy környezetünk akadálypája lesz, vagy dobbantó, ahonnan a lendületet vesszük. Segítsünk együtt gyerekeinknek abban, hogy felfedezzék: ÖRÖM EGYÜTT ÉPÍTENI!
(Zöldi Anna, építész, szakíró)