Kik tartoznak egy csoportba? - Feladatok a gyűjtőfogalmak felismeréséhez, az asszociációs képesség fejlesztéséhez jellemzők

A hétköznapokban, de a tanulási folyamatokban is nagy segítség, ha egyes dolgok, tárgyak között párhuzamot tudunk felfedezni, azonos csoportba tudjuk sorolni őket. Az asszociáció, vagyis a tár­sí­tás, a közös tulajdonságok fel­derí­tése gyakorlottságot kíván.  E füzet azért készült, hogy a 4-8 éves gyerekek gyakorolhassák az összetartozók, a hasonló tulajdonságú tárgyak, élőlények felismerését, és a gyűjtőfogalmak, csoportok tulajdonságai egyértelműen kirajzo­lódjanak a számukra. A gyakran használt gyűjtőfogalmak (gyümölcsök, zöldségek, mada­rak stb.) mellett a gyerekeknek lehetőségük nyílik más jellegű csopor­tosításra is, például: fémből készültek, papírból készültek. A játékos formában, színezéssel és rajzolással megoldható feladatok sokféle téma, fogalom pontosítását lehetővé teszik a szülők vagy se­gítők számára. Lényeges, hogy a feladatok megoldása után szóban összegezzék a gondolatokat, és így az elmélyítést segítsék. Például: a madarak olyan állatok, amelyek tollasak, csőrük van és tojást tojnak. Nem biztos, hogy minden madár jól repül, például a tyúk nem tud jól repülni. A denevér, bár tud repülni, nem madár, mert nincs tolla és a kicsinye sem tojásból kel ki. A lapok alján az „Ide tartozik” csoportban találják a helyes meg­oldásokat. A „Nem színezett” kifejezés alatt közös tulajdonságuk alapján kaphatnak nevet a képek. Más csoportosítás is elfogadható lehet. Az „Ide tartozik még” kategória ötleteket ad az üres karikák kitöltéséhez.