Nevelés és iskola az antik és középkori Európában jellemzők

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatói átfogó, új, korszerű feldolgozását adják az ókori és a középkori nevelés történetének. A kötet áttekinti az oktatási rendszereket, a tananyagokat, az ifjúság nevelésével kapcsolatos elméleteket és intézményrendszert mindezt széles társadalmi keretbe ágyazva. Az antik kulturális örökség a középkori iskolai művelődés alapját képezte. Ezért ki kell térnünk arra, hogyan alakultak az ókori irodalmi és tudományos művek áthagyományozásának történeti feltételei. Az antik auctorok igen összetett szelekciós folyamat keretében épültek be a középkori iskolai hagyományba, miközben egyes művek háttérbe szorultak vagy elvesztek. A hagyományozás tágabb törvényszerűségeken, szubjektív döntéseken és véletleneken nyugodott. A késő ókortól az érett középkorig jól körülírhatók az ókori örökség áthagyományozásának jelentősebb fordulópontjai, amelyek az iskolai művelődés kereteit is befolyásolták.