Pedagógus - gyermek - szülő jellemzők

A kötet célja, hogy a közoktatás rendszerének működését meghatározó jogszabályok tartalmát a gyermeki jogok oldaláról közelítse meg. A közoktatás lényege a gyermek felkészítése a sikeres életkezdésre, egészen pontosan olyan biztos alapokhoz juttatása, amelyekre egész életén át támaszkodhat. Ehhez minden gyermeknek joga van, függetlenül attól, hogy milyen családi háttérrel rendelkezik, milyen képességek birtokában van, hol él.
Az e kötetben található írások célja annak bemutatása, hogy a közoktatás szereplőinek, a közoktatás rendszere szolgáltatásait igénybe vevőknek milyen jogaik és kötelezettségeik vannak. Ezek az írások segítséget nyújtanak annak megvalósításához, hogy minden gyermek hozzájusson azokhoz a szolgáltatásokhoz, amelyek biztosítják személyisége kibontakozását, megfelelő fejlődését.
Fontos, hogy a tanulónak segítséget kell nyújtani ahhoz, hogy jogait érvényesítse, és ehhez a szükséges tájékoztatást, segítséget a pedagógusoktól megkapja. Ugyanakkor a tanulói jogok érvényesítésében fontos szerepe van a szülőnek. A pedagógus kötelezettsége, hogy figyelmeztesse a szülőt, ha gyermeke jogainak megóvása érdekében intézkednie kell. A szülő az esetek túlnyomó többségében a pedagógus által közölteket elfogadja, tudomásul veszi, teljesíti.
Kiegyensúlyozott működés, harmonikus pedagógus - gyermek - szülő kapcsolat esetén a meghozott döntések igazgatási jellege eltűnik, átalakul közösen kialakított, elfogadott és végrehajtott megoldásra váró feladattá. Nem keletkezik érdeksérelem, vita, összeütközés.
A kézikönyv bemutatja a közoktatás szereplőinek feladatát, illetve gyakorlati segítséget nyújt a pedagógus - gyermek - szülő kapcsolatrendszer helyes működéséhez. Valljuk, hogy az ebben való közreműködés kötelessége mindenkinek, aki bármilyen formában szerepet vállal a közoktatás feladatainak megoldásában.