A ZÓNA - A BŐRÖND jellemzők

Dovlatov hőse nem tartja különbnek magát a köztörvényes bűnözőknél, s nemigen lát éles határvonalat jó és rossz között amp;amp;amp;#8230; Hol szigorú őrként viselkedik, aki akár az életét is kockáztatva akar érvényt szerezni a szabályoknak, hol barátkozik, beszélget, iszik a foglyokkal amp;amp;amp;#8230; s aztán az utánozhatatlan dovlatovi keserű humorral elmeséli életük mindennapos örömeit és bánatait. Azt például, ahogy a foglyok november 7-én előadnak egy színdarabot Leninről és Dzerzsinszkijről amp;amp;amp;#8211; s végül eléneklik az Internacionálé-t amp;amp;amp;#8230;A bőrönd elbeszéléseit New Yorkban, a nyolcvanas évek közepén írta Dovlatov amp;amp;amp;#8211; amp;amp;amp;#8222;szovjet amp;amp;amp;#8221; életének jellegzetes epizódjaira emlékezik bennük; a történetek mind egy-egy tárgyhoz kötődnek amp;amp;amp;#8211; ezek voltak abban a bőröndben, melyet Dovlatov magával vitt Amerikába az emigrálásakor --, s eleinte csak jópofa humoruk végül itt is a mélységes abszurditásig fokozódik. A szerzőt egy filmrendezői ambíciókat tápláló barátja rá